Ga direct naar inhoud

Culturele competenties

Cursus Procesgericht werken met culturele competenties voor aanbieders

Het onderwijs van de toekomst vraagt om een andere manier van lesgeven, ook voor kunstvakdocenten. Het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden staat centraal. Om het onderwijs te vernieuwen, biedt het werken met culturele competenties een goede start. In de cursus Procesgericht werken met culturele competenties krijg jij als cultuuraanbieder zicht op de culturele competenties van leerlingen én van jezelf. Je ontdekt hoe je kinderen ondersteunt en uitdaagt om steeds een volgende stap te zetten in hun ontwikkeling, zodat zij zichzelf kunnen ontplooien tot zelfbewuste jongeren en uiteindelijk tot competente volwassenen.

De cursus is opgebouwd rondom de competenties: onderzoeken, creëren, reflecteren en presenteren, samenwerken en zelfstandig werken. Kwalitatief cultuuronderwijs is meer dan het maken van een vooraf omschreven creatief product. In de training krijg je hiervoor tools in handen en werk je ook aan de ontwikkeling van je eigen competenties. Want uiteindelijk ben je zélf de tool die de kwaliteit van cultuuronderwijs vormgeeft.

Programma
De cursus bestaat uit vier praktijkgerichte modules.
Module 1. Kennismaken met culturele competenties: In deze eerste module maak je kennis met het werken met culturele competenties. De kern is het procesgericht werken, waarbij niet het resultaat van een culturele activiteit centraal staat, maar de culturele ontwikkeling van de leerling zelf.
Module 2. Waarnemen en waarderen: In deze module oefen je in het waarnemen van leerlingen tijdens een culturele activiteit. Door je eerst bewust te worden van je eigen waarden en interpretaties, leer je om zo waardevrij mogelijk te kijken. Vervolgens leer je observaties te koppelen aan de culturele competenties en deze te vertalen naar een onderbouwde waardering. Zo ontdek je hoe je het gedrag van leerlingen kunt waarderen en beoordelen.
Module 3. Terugkijken: in deze module oefen je het voeren van reflectiegesprekken op individueel en klassikaal niveau en leer je om passende culturele uitdagingen te formuleren. Zonder waardevrije reflectiegesprekken blijft het leren aan de oppervlakte. Het voeren van reflectiegesprekken met leerlingen is een kunst.
Module 4. Uitdagen: Als je leerlingen goed waarneemt, laten zij jou zien waar zij aan toe zijn. Hoe kies je op basis daarvan een activiteit die leerlingen verder brengt?

Voor de kunstvakdocenten die ook in het onderwijs werkzaam zijn kunnen wij een certificaat afgeven met registeruren vanuit Register Leraar. Elke module is gevalideerd door het Register Leraar met 5 registeruren. Voor module A, B, C en D kunnen de deelnemers dus in totaal 20 registeruren ontvangen.

Doelgroep(en): Cultuuraanbieders

Trainer(s): CultuurCollege

Data: 6 februari, 6 maart, 3 april, 8 mei

Tijden: 9.30 tot 13.00 uur

Locatie: Zeeuwse Muziekschool, Kuiperspoort 21, Middelburg

Prijs: Deelname is gratis

Aanmelden kan via info@cultuurkwadraat.nl

meer