Ga direct naar inhoud

Scholen gezocht voor onderzoek naar effecten digitaal muziekonderwijs

17 april

Welke scholen die nog geen of weinig muziekonderwijs verzorgen, willen met hun leerlingen van groep 3 en 4 meedoen aan een onderzoek naar de effecten van digitaal muziekonderwijs? Deelname kan een mooie start zijn om met muzieklessen te beginnen. 

Heeft digitaal muziekonderwijs effect op de cognitieve ontwikkeling van kinderen? Dat is het onderwerp van onderzoeker Marlijn Janson van de Vrije Universiteit. In samenwerking met Erik Scherder en Artur Jaschke onderzoekt zij of digitaal muziekonderwijs een gunstig effect heeft op de cognitieve ontwikkeling, zoals planning en geheugenfuncties, academische prestaties en creativiteit.

Om dat te kunnen meten, is het onderzoeksteam op zoek naar basisscholen waarvan de leerlingen van groep 3 en 4 onderdeel kunnen uitmaken van één van de onderzoeksgroepen: digitaal-onderwijs- of controlegroep. Het programma kan een opstap bieden aan scholen die nog weinig of niets aan muziek doen. 

Wil jij met je school meewerken aan dit onderzoek? Dan help je mee aan een steeds steviger kennisbasis over de effecten van muziekles op kinderen in Nederland.

De belangrijkste criteria zijn dat de basisschool:

  • regulier basisonderwijs verzorgt;
  • bereikbaar is met het OV; 
  • nog geen of weinig muziekonderwijs verzorgt.

Vanwege de onderzoeksopzet zijn er ook scholen die helaas niet in aanmerking komen:

  • speciaal basisonderwijs;
  • bijzonder basisonderwijs (zoals Freinet);
  • scholen met een zware nadruk op religie;
  • scholen die al structureel muziekonderwijs geven;
  • scholen die andere trainingsprogramma's in het curriculum hebben (zoals sporttraining of muziektraining in samenwerking met een Leerorkest of aanbieder).

Wil je meer weten of deelnemen aan het onderzoek? Mail ons en wij sturen je alle informatie en een aanmeldformulier: info@cultuurkwadraat

meer