Ga direct naar inhoud

Enthousiasme over verdiepingsbijeenkomst muziek

20 maart

Zo’n dertig leerkrachten, icc’ers, muziekdocenten en andere enthousiaste deelnemers kwamen samen op de verdiepingsbijeenkomst in maart. Cultuurkwadraat had voor deze editie muziekpedagoge Suzan Lutke uitgenodigd. Zij gaf de deelnemers mee dat muziekonderwijs dat niet begint met zuiver kunnen zingen of in de maat spelen, maar met het geven van ruimte aan leerlingen. Ruimte voor plezier, om te ontdekken en voor de eigenheid van elk kind. De reacties waren positief: “Ik heb veel tips gehad die er voor zorgen dat ik anders ga kijken naar mijn lesopbouw, ik kreeg gelijk positieve prikkels”. Ook de opzet van de verdiepingsbijeenkomsten van Cultuurkwadraat valt in de smaak: “En handig dat ik andere docenten en collega’s leer kennen door spontane gesprekken en uitwisselingen van ideetjes en werkwijze.” 

Samen muziek maken geeft kinderen veel plezier. Toch missen groepsleerkrachten vaak het zelfvertrouwen voor muziekonderwijs, of bijvoorbeeld om te zingen voor en met de klas. Muziekpedagoge Suzan Lutke benaderde op de verdiepingsbijeenkomst ´Spelen met muziek, leren van kunst´ van 13 maart het muziekdonderwijs op een heel andere manier. Vanuit haar ervaring als docent, saxofonist en onderwijskundige pleit ze voor muziekonderwijs dat niet begint met zuiver kunnen zingen of in de maat spelen, maar met het geven van ruimte aan leerlingen. Ruimte voor plezier, om te ontdekken en voor de eigenheid van elk kind.

Aan bijna dertig leerkrachten, interne cultuurcoördinatoren, muziekdocenten en andere enthousiaste deelnemers vertelde Suzan over hoe je dat in de klas kunt doen, spelen met muziek. Het antwoord? Als leerkracht zorg je voor een helder kader, maar mag je vooral de leerlingen zèlf laten ‘prutsen’, verschillende mogelijkheden onderzoeken en creëren. Dat is spannend, want de uitkomst van de les staat zo niet vast!

Natuurlijk was er niet alleen theorie, maar liet Suzan de groep ook zelf ervaren hoe zo’n kader eruit kan zien en wat daarbinnen mogelijk is. “Ik heb veel tips gehad die er voor zorgen dat ik anders ga kijken naar mijn lesopbouw, ik kreeg gelijk positieve prikkels.” Aldus één van de deelnemers na afloop. “En handig dat ik andere docenten en collega’s leer kennen door spontane gesprekken en uitwisselingen van ideetjes en werkwijze.” Met een reeks oefeningen op zak die gelijk in de klas toe te passen zijn, wordt komende tijd in Zeeland niet alleen muziek gespeeld, maar vooral ook lekker gespeeld met muziek.

Cultuurkwadraat organiseert de volgende verdiepingsbijeenkomst op woensdag 15 mei. Als gastspreker hebben we cultuurcoach Karin Kotte uitgenodigd. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden

meer