Ga direct naar inhoud

PLG Cultuureducatie levert nu al veel op

20 maart

Vanaf januari werken tien leerkrachten en cultuurprofessionals samen in de PLG Cultuureducatie. Twee keer zijn ze bijeen geweest en nu al levert hun deelname veel op: ingrediënten voor het verbeteren of vernieuwen van cultuureducatie op de basisschool, een platform voor kennis en kunde en een bijdrage aan toekomstwaardige cultuureducatie. Het is de tweede groep die bezig is met betekenisvol cultuuronderwijs: in het schooljaar 2017-2018 organiseerde Cultuurkwadraat, in samenwerking met HZ University of Applied Sciences, de eerste Zeeuwse professionele leergemeenschap. 

Een actie-onderzoek doen vanuit praktische vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk, dat is waar de deelnemers aan de PLG Cultuureducatie zich vanaf begin dit jaar mee bezig houden. Het is de tweede Zeeuwse professionele leergemeenschap die Cultuurkwadraat voor scholen en het culturele veld heeft geïnitieerd. De PLG Cultuureducatie is in januari van start gegaan met tien gemotiveerde deelnemers van verschillende basisscholen en de kunst- en cultuursector. Marjo Schillings, facilitator vanuit de HZ University of Applied Sciences, zorgt in de bijeenkomsten voor nieuwe werkvormen die bijdragen aan het vormgeven van elk onderzoek.

Intussen hebben de eerste twee bijeenkomsten plaatsgevonden en heeft iedere deelnemer helder in beeld welke richting zijn of haar actie-onderzoek op gaat. Zo’n onderzoek kan bijvoorbeeld gaan over muziekonderwijs (hoe creëren we samen een muziekcultuur op school?), creatief denken of procesgericht werken (hoe stimuleren we dat bij collega’s en leerlingen?) of hoe je als school de omgeving en geschiedenis kunt inzetten voor betekenisvol onderwijs. 

De deelnemers hebben voor het actie-onderzoek ieder een eigen terrein gekozen en tijdens de PLG-bijeenkomsten stelt de groep vragen, nodigt uit het onderwerp ook vanuit een ander perspectief te bekijken en te verduidelijken. Zo levert de deelname aan de PLG nu al veel op: ingrediënten voor het verbeteren of vernieuwen van cultuureducatie op de basisschool, een platform voor kennis en kunde en een bijdrage aan toekomstwaardige cultuureducatie.

meer